Teknologi : Parking Basikal Automatik Bertingkat !

July 21, 2013


Baru-baru ini, pengimport basikal Czech memasang menara parking automatik untuk basikal di stesen keretapi di bandar Hradec Kralove. Pengimport Velo , yang mengimport basikal dari Taiwan, telah dibiayai bersama bangunan berdinding kaca menara tempat letak basikal automatik. Pengguna membayar untuk meletak basikal mereka melalui mesin tiket, yang membolehkan akses menyimpan dan ambil basikal. Menara ini boleh menampung sehingga kepada 117 buah basikal dengan ketiggian tujuh tingkat.

Aspek mekanikal sistem terdiri daripada unit pusat dengan pedal aluminium diimbangi menyerupai tangan manusia yang memegang roda depan basikal ke dalam buaian pelekap. Unit ini boleh bertukar 360 darjah º dan naik ke tempat basikal ke sebuah teluk. Masa semula adalah kira-kira 30 saat. Sistem ini membolehkan basikal akan diletakkan dengan semua aksesori, dan membenarkan topi keledar akan diletakkan pada hendal.







tempat letak basikal bawah tanah di tokyo
  
Di Tokyo, sebagai contoh, terdapat kemudahan automatik terdiri daripada dua silo bawah tanah yang menampung 144 basikal setiap. Menara tempat letak basikal telah beroperasi sejak 2008. Tempat letak kenderaan robotik telah digunakan di beberapa negara Eropah seperti Switzerland. Sistem kitaran Carousel juga telah dibicarakan di Belanda. Tetapi salah satu kelemahan utama sistem ini adalah panjang menyusun dan masa pengambilan kira-kira 45 saat, kata Daniel Mourek, Presiden Persekutuan Basikal Eropah naib. Ini telah cenderung untuk menangguhkan pengguna. Di samping itu sistem automatik mahal daripada lebih berkepadatan tinggi tempat letak basikal kitaran asas.
 

©Copyright 2011 Kecoh Bebenor | TNB